fredag 4 december 2009

MANDELKAKA MED NÖTTOSCA . 14-16 BITAR.

Hej igen alla Kära Vänner
jag har haft ett dödsfall
i familjen så det har inte
blivit tid och ork för
inlägg av recept.

Men, vi kan väl börja
lite....

BOTTEN:
3 dl vetemjöl
1/2 dl strösocker
1/2 tsk bakpulver
100 g smör
1 litet ägg
FYLLNING:
200 g mandel
75 g smör
2 dl strösocker
3 ägg
TOSCASMET:
100 g smör
1 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
2 msk vetemjöl
50 g cashewnötter
100 g hasselnötter
50 g valnötter
8-10 röda cocktailbär

SÅ HÄR GÖR DU:
Arbeta ihop mjöl,socker,
bakpulver,smör och ägg
till en deg.
Låt den vila svalt ca 30 min.
Tryck ut degen i en form med
löstagbar kant,ca 24 cm i diam.
Skålla ,skala och mal mandeln.
Rör smör och socker poröst.
Tillsätt mandel och ägg ett
i taget.
Blanda väl mellan varje.
Häll fyllningen i formen.
GRÄDDA: nederst i ugnen 25-30 min.
Smält smör med socker och sirap.
Tillsätt mjöl och nötter.
Bred ut toscasmeten på kakan.
Lägg på cocktailbär.
GRÄDDA:mitt i ugnen ca 20 min.

Denna kaka är så himla god,
men man får ta små bitar
för den är ju ganska fet.

Jag brukar göra den till JUL.

Inga kommentarer: