fredag 8 augusti 2014

VALNÖTSKAKOR CA 30 STYCKEN.

Hej igen !
Nu måste jag få dela med mej av de godaste kakor
som jag  har fått smaka under min semester .
Jag fick ringa min väninna och be om receptet .

Så varsågoda att smaka !

150 g rumsvarmt smör
1/2 dl råsocker
2 dl valnötter
1 1/2 tsk vaniljsocker
1/2 dl potatismjöl
2 1/2 dl vetemjöl

SÅ HÄR GÖR DU:
Rör smör och socker poröst .
Grovhacka  några av valnötterna
till dekoreringen , mal eller mixa resten
och blanda ner tillsammans med
vaniljsocker , potatismjöl och mjöl .
Arbeta ihop till en smidig deg .
Rulla degen till en 3 cm tjock rulle .
Plasta in den och lägg den i kylskåp
i minst 30 minuter .
SÄTT UGNEN på 200 grader .
Skär rullen i 1 cm tjocka skivor och
lägg dem på en plåt med bakplåts -
papper.
Strö lite valnötshack på varje kaka
och tryck till lätt med handen .
Grädda kakorna i ca 15 minuter tills
de är ljust gyllenbruna .

Så himla goda !
LYCKA TILL!

Inga kommentarer: