onsdag 24 oktober 2018

TOSCA-KAKA ,



                              HEJSAN !

Många goda kakor har jag bakat i mina DA'R,
men,  alltid kommer jag tillbaka till den  här  godingen .
Mycket  beröm  får Du också,  när denna  bjuds  till  kaffet !
HÄR ÄR RECEPTET :
3 ägg
2 dl strösocker
2 1/2 dl BERTE QVARN = vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g smält smör/margarin
TOSCASMET :
50 g smör/margarin
1/2 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
1 förpackning mandelspån
(får Du fatt i en stor förpackning, tag hälften av mandelspånen)
eller 50 g skalad flisad  sötmandel

SÅ HÄR GÖR DU :
SÄTT ugnen på 175 grader .
Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter.
VISPA ägg och socker poröst.
SIKTA  ner mjölet blandat med bakpulver .  Tillsätt  det  avsvalnade
fettet  och  rör   om  till  en  jämn  smet .
Häll  smeten  i  formen .
GRÄDDA kakan  knappt färdig  på  galler i  nedre delen av ugnen  ca 30 min.
BLANDA  under  tiden  samman  ingredienserna  till  Tosca-smeten i en
kastrull  och  låt  det  koka  upp  under  omrörning.
TAG  ut  den  knappt  färdiga  kakan  ur  ugnen  och  häll  över Tosca-smeten.
SÄTT  åter  in  kakan  i  ugnen  Men  Nu  Mitt  i  ugnen  .
Låt  kakan  grädda  färdigt  och  glasyren  få  fin  färg,  ca  10  minuter .
LÅT  kakan  svalna  lite  i  formen  innan  den  läggs  på  galler  för  att  kallna.

LYCKA  TILL !




Inga kommentarer: