lördag 13 juni 2020

MARYS, ÄPPLE-LÄNGD - LÄCKERBITAR UTAN SOCKER.



                                             HEJSAN !

Min goda vän MARY, hade fått ett besked från doktorn
att hon hade Diabetes, MARY blev alldeles förkrossad,
hon som ÄLSKADE  kaffebröd....!
- jag bestämde mig för att baka denna läckra goda äppellängd till henne .
Mary blev överlycklig !
Sedan fick jag baka den när Mary  hade sina bjudningar !

HÄR ÄR RECEPTET :
5 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1 dl SUKETTER STRÖ
100 g smör /margarin
1 ägg
1 3/4 dl mjölk

GARNERING :
1 syrligt äpple
1 msk SUKETTER STRÖ
2 tsk kanel
1 påse nöt- spån

UGN : 175 GRADER , 35-40 min.

SÅ HÄR GÖR DU :
BLANDA samman mjöl, bakpulver, SUKETTER STRÖ.
Finfördela fettet i mjöl-blandningen, till en grynig massa .
Tillsätt ägget i mjölken .
Arbeta raskt ihop till en deg.
HÄLL smeten i en smord och lätt bröad form - avlång.
Skala , kärna ur och skär äpplet i tunna klyftor.
Blanda samman kanel och SUKETTER STRÖ.
Doppa äppelklyftorna i kanelen.
STICK ner dem i smeten i formen .
Strö över nöt-spån .
GRÄDDA kakan mitt i ugnen .
Låt längden svalna innan Du skär upp den .
Godast är längden när den är nygräddad .

LYCKA TILL !




Inga kommentarer: