lördag 5 juni 2021

PILGRIMSMUSSLOR MED CITRUSSALLAD , 4 PORT


                                         HEJSAN  !


Pilgrimsmusslor,  har jag ofta tänkt att köpa ,men vad skulle jag ha till !??
Nu fick jag ett recept av min goda vän MONAS,  som jag måste prova !

HÄR ÄR RECEPTET :
20  pilgrimsmusslor
1 msk smör/margarin
1 msk olja
1/2 pomelofrukt
2 röda grapefrukter
1 kruka färsk mynta

SESAMDRESSING :
 1 grön chili
2 salladslökar
1 msk sesamfrön
2 msk japansk soja
1 msk flytande honung 

SÅ HÄR GÖR DU :
BÖRJA med att göra sesamdressingen .
Finhacka  chilin och salladslöken .
Lägg i en liten skål tillsammans med sesamfrön
och tillsätt soja och honung .
Rör ihop och ställ kallt .
LÅT musslorna tina i rumstemperatur om de är frysta .
Hetta upp en stekpanna med smör och olja och halstra
musslorna ca  30 sekunder på varje sida .
Krydda med salt och svartpeppar .
SKALA pomelo- och grapefrukten med en vass kniv .
Skär ut hinnfria klyftor från frukterna och fördela dem 
på fyra tallrikar .
LÄGG pilgrimsmusslorna på grapefrukten och häll 
sesamdressingen över musslorna .
Plocka av bladen från myntan och dekorera med dem .

HOPPAS ATT DET SMAKAR,  LYCKA TILL !




Inga kommentarer: