tisdag 14 september 2021

POTATIS - OCH PURJOLÖKSSOPPA, 4 portioner.

 

                             HEJSAN  !

Jag var hemma hos min son och hans familj och  hade köpt med mig ingredienser för att göra 

denna  soppa , ett av barnbarnen säger jag gillar inte sån soppa, nej Du behöver inte äta den

säger jag , men Du kan smaka !  Efter en stund säger hon ,farmor vad gott det luktar  är

soppan klar snart ?

HÄR ÄR RECEPTET :

400 g potatis

2 purjolökar

smör

1 liter vatten

2 tärningar höns- och  grönsaksbuljong , en av varje

1 1/2 tsk timjan

salt å vitpeppar

TILL SERVERING :

knaperstekt bacon och hackad gräslök 

SÅ HÄR GÖR DU :

SKALA  potatisen  och skär den i mindre bitar .

SKÖLJ  och strimla  purjolöken .

FRÄS potatis och purjolök i smör utan att det tar färg .

TILLSÄTT  buljong och timjan .

KOKA  under lock  tills potatisen är sönderkokt , ca 20 min.

VISPA soppan tjock och simmig, t ex med ballongvisp .

SMAKA av med salt och peppar .

STRÖ över knaperstekt bacon och gräslök .

SMAKLIG MÅLTID  och LYCKA TILL 


Inga kommentarer: