lördag 11 juni 2022

MIN VARDAGS SOCKERKAKA MED CITRONSMAK , 35 min.

 


                               HEJSAN !


IBLAND  blir jag sugen på något till kaffet 

då brukar det bli den här .

Det här behövs för 1 kaka .


HÄR ÄR RECEPTET :

50 g smör/ margarin

2 ägg 

2 dl strösocker

2 1/2 dl vetemjöl

1/2 dl potatismjöl

2 tsk bakpulver

rivet skal från 1 citron

2 msk pressad citronsaft

1/2 dl mjölk


SÅ HÄR GÖR DU :

SMÄLT smöret och låt det svalna .

VISPA  ägg och socker vitt och pösigt .

Blanda samman de båda mjölsorterna , 

bakpulver  och citronskalet och rör ner 

detta i äggsmeten .

Tillsätt citronsaften, mjölken och det

smälta smöret och rör om tills smeten 

är jämn å slät .

HÄLL den i en smord och skorpmjöls

beströdd form och grädda kakan i ugn

175 grader, i ca 35 min .

Låt kakan stå kvar i formen  några min 

innan den stjälps upp .


VARSÅGODA ,

LYCKA TILL !





Inga kommentarer: