tisdag 4 oktober 2022

MORMORS GODA FILMJÖLKSLIMPA MED MOROT . 1 st limpa , (frukost /lunch) .

 


                            HEJSAN !


När jag sedan bodde hos min mamma 

fick jag och min syster,  smaka denna 

goda limpa till frukost , med margarin och ost på .


HÄR ÄR RECEPTET :

6 dl rågsikt

2 msk bakpulver

1 tsk salt

1 tsk stött anis

1 tsk stött fänkål

1 morot

3 dl filmjölk

2 msk sirap


SÅ HÄR GÖR DU :

1)  SÄTT ugnen på 175 grader .

2)  SMÖRJ  och bröa en form ca 1 1/2 liter .

3)  BLANDA  rågsikt, bakpulver, bakpulver

salt, anis och fänkål .

4)  SKALA och grovriv moroten .

Blanda ner  morot , filmjölk och sirap i blandningen .

Rör ihop till en lös deg .  Häll degen i formen .

5)  GRÄDDA limpan på nedersta  falsen i ugnen , ca 45 min.

6)  LÅT svalna på galler inlindad i bakduk .


LYCKA TILL !



Inga kommentarer: