måndag 28 november 2022

MINA VRIDNA LINGONBAGUETTER , 4 ST ,

 


                              HEJSAN !


Lingon i degen gör bröden extra Juliga och smakrika .


HÄR ÄR RECEPTET :

25 g jäst

5 dl vatten - fingervarmt, 37 grader 

2 tsk salt

2 msk rapsolja

1 dl lingonsylt

8 dl rågsikt

7 - 8 dl vetemjöl

1 1/2 dl frysta lingon eller färska 

SÅ HÄR GÖR DU :
1) SMULA ner jästen i en bunke .

Tillsätt vatten och blanda tills jästen 

lösts upp .

2) TILLSÄTT salt, olja, sylt, rågsikt och 

vetemjöl lite i taget .

Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda

den kraftigt i några minuter .

Blanda sist i lingonen i degen .

3)  LÅT degen jäsa under bakduk i ca 50 min .

4)  DELA degen i 4 delar .

Rulla ut dem till längder, ca 30 cm på mjölat

bakbord .

5)  LÄGG dem på en plåt med bakplåtspapper.

Skär sneda snitt i längderna . OCH vrid lite grann.

6)   LÅT bröden jäsa under bakduk i ca 30 min.

Sätt ugnen på 250 grader .

7)  GRÄDDA bröden mitt i ugnen i 12 -15 min.

Låt svalna på galler .


GOD JUL och LYCKA TILL !


  


Inga kommentarer: