fredag 23 juni 2023

MIN , SOMMARTÅRTA I ALL HAST ! 8 BITAR . 25 minuter i ugnen ! TREVLIG SOMMAR !

 

                 HEJSAN  !


SMAKA på denna supergoda och suveränt snabba 

                       SOMMARTÅRTA !

DU ångrar Dig inte !

  

TÅRTAN  är lite kladdig i mitten och smakar sommar .

Kan inte bli bättre ! 


HÄR ÄR RECEPTET :

75 g  smör

3 ägg

2 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

2 1/2 dl vetemjöl

100 g färska eller frysta jordgubbar  (jag delade mina 1 gång)

ca 1 dl mandelspån

TILLBEHÖR  :         

Vispgrädde 


SÅ HÄR GÖR DU :
1 ) 

SÄTT ugnen på 200 grader .

2)  SMÄLT  smöret i en stor kastrull.

Tillsätt  socker, ägg, vaniljsocker och  

mjöl, och rör om till en slät smet .

3)  KLÄM fast ett bakplåtspapper i botten 

på en rund form med löstagbar kant ,

 20 cm i diameter.  ( min form var 22 cm).

Smörj formen å mjöla formen  och häll i smeten.

Strö över bär och mandelspån.

4)  GRÄDDA  kakan i nedre delen av ugnen , 25 minuter.

SERVERA gärna med vispad grädde .

LYCKA TILL !


MEN DU kan också lägga på grädden innan DU SERVERAR 

och resten av jordgubbarna över .  LYCKA TILL !

DET här är den  lättaste JORDGUBBSTÅRTA , jag någonsin 

gjort !  Så himla god! 


Inga kommentarer: