fredag 25 augusti 2023

POTATISGRATÄNG , 4 PORT .

    


                       HEJSAN  !


FINT BESÖK HÄROM  HELGEN  !

Då skulle jag göra en Potatisgratäng , mm... visst,

med önskemål  om inte för fet grädde i ? 

* matlagningsgrädde  15 % .

Då blev det såhär !


HÄR ÄR RECEPTET :

700 g potatis 

1 gul lök

1 - 2 vitlöksklyftor

* 2 1/2 dl  matlagningsgrädde 15 % 

salt,  peppar

SERVERING :

cocktailtomater

UGN  175 GRADER .


SÅ HÄR GÖR DU :

SKALA  och skiva  potatis och lök .

Varva  skivorna  i  en  smord  ugnssäker  form .

Pressa  ner  vitlök  i  grädden  och  smaka  av 

med  salt  och  peppar .

Häll  grädden  i  formen och  gratinera  mitt

i ugnen  tills  potatisen  är  genomstekt ,  ca 40 min.

Täck  mot  slutet  om  ytan  verkar  bli  för  mörk .

SERVERA  med gröna blad,  småtomater och gula vaxbönor .

+ något att dricka , ( för mig gäller i alla lägen ,vatten, vatten ,

bara vanligt vatten . )

Tack  .

SMAKLIG MÅLTID !

LYCKA TILL !


Himla gott och lika krämig och underbar som 

den andra jag gör med fetare grädde !

 

i

2

Inga kommentarer: