söndag 14 december 2008

DOPPEBULLE .

Doppar Ni i grytan ?
Jag gör det inte ,men har ändå
ett gott recept på bröd .

2 st blir det.
25 g smör
5dl mjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1/2 dl sirap
1 liter rågsikt
ca 2 - 2 1/2 dl vetemjöl

Så här gör Du :
Smält smöret och tillsättmjölken.
Låt det bli fingervarmt .(37 grader)
Smula ner jästen i en degbunke
och häll degspadet över .
Rör så jästen löser sig .
Tillsätt salt och sirap , rör om.
Tillsätt rågsikten och arbeta degen smidig .
Låt den jäsa under duk ca 40 min .
Ta upp degen på mjölat bakbord
och tillsätt vetemjölet lite i taget
och arbeta degen smidig .
Forma degen till 2 bullar och
lägg dem i mjölade korgar .
Låt dem jäsa under duk ca 30 min .
Vält försiktigt över de korgjästa bröden
på en smord eller bakpappersklädd plåt
så att undersidan kommer uppåt .
Grädda bröden i nedre delen av ugnen
18 - 20 min.
Bröden går bra att frysa .

Jäsa sista jäsningen i korg med fin botten
tycker jag är dekorativt .
Vackert när Du lägger upp hela brödet
på bordet och det skärs upp där .

God Jul .

Inga kommentarer: