fredag 28 augusti 2009

ÖCKERÖKAKOR 8 ST.

Det här brödet gjorde min
mormor när jag var liten.
Det har en speciell smak , oh´ så ljuvligt gott .
Prova DU också att göra detta .
Mina barn älskade det .

100 g smör
5 dl vatten
1 paket torrjäst (mormor hade vanlig jäst )
1/2 dl socker
1 dl havrekli
1/2 msk finstött kardemumma
ca 2 liter vetemjöl

Så här gor DU :
Smält smöret , häll på vattnet
och värm till 45 grader .
Blanda torrjäst , socker, mjöl
salt ,havrekli och kardemumma
och tillsätt smörvattnet .
Arbeta samman till en smidig deg .
Låt den jäsa i ca 1 timme .
Arbeta sedan upp degen
på bakbordet .
Dela den i 8 delar som vardera
formas till en rund bulle och
kavlas ut till en 1/2 cm tjock kaka .
Nagga kakan på båda sidor och
låt jäsa i ca 30 min.

GRÄDDA : i 275 grader ca 5 min.
Du kan inte ångra Dig om DU gör
dessa goda kakor .
(havrekli har jag lagt till själv )

LYCKA TILL !
Passa på nu när det regnar .

Inga kommentarer: