onsdag 12 december 2018

LUSSEKATTER MED KARDEMUMMA .




                     HEJSAN !

Alla  gillar  ju  inte  saffran !
Själv har jag lärt mig tycka om det på
ett par år . Men visst är det himla gott med
kardemumma  och russin .

HÄR ÄR RECEPTET :
50 g jäst
200 g smör/margarin
5 dl mjölk
1/2 tsk salt
2 dl socker
1 msk stött kardemumma
1 1/2 liter vetemjöl
*UGN : Små bröd 250 grader, 6- 8  min.*

SÅ HÄR GÖR DU :
SMULA jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull, töm  i mjölken  och
låt  blandningen bli fingervarm , ca 37 grader.
Häll degspadet över jästen  och rör tills den är löst.
TILLSÄTT socker, salt, kardemumma och nästan
allt mjölet .Arbeta degen smidig . Låt den jäsa 30-40 min.
ARBETA upp degen på mjölat bakbord .
Trilla ut dem till långa längder ca 30 cm och forma till lussekatter.
Låt jäsa igen  30 min.
GARNERA med russin och pensla med ägg eller mjölk.
Sätt in i ugnen .

LYCKA TILL !

Inga kommentarer: