måndag 23 september 2013

GAMMALDAGS SIKTEBRÖD 2 LIMPOR.

Hej igen !
Nu är jag inne på bakning igen, för min del hör det samman med hösten ,tror jag !

25 g jäst
6 dl ljummet vatten
1 1/2 tsk stött kummin
ca 6 dl vetemjöl
2 msk flytande margarin
2 1/2 tsk salt
10 dl rågsikt

Så här gör Du:
LÖS jästen i 1 dl vatten i en bunke.
Tillsätt kummin och 2 dl mjöl
Arbeta samman .
Låt jäsa 30 minuter.
BLANDA resten av vattnet och med margarin
och salt , häll det i bunken.
Arbeta samman .
Rör ner rågsikt och resten av mjölet , knåda
till en smidig deg .
Låt jäsa 1 TIMMA.
STJÄLP upp och knåda degen .
Forma 2 limpor.
Lägg dem på plåt och låt jäsa 20 min .
GRÄDDA i nedre delen av ugnen i 225 grader, i  15 min.
Sänk värmen till 200 grader och grädda ytterligare ca 45 min.
PENSLA bröden med KALLT vatten och låt svalna .

JÄTTEGODA , LYCKA TILL!

Inga kommentarer: