fredag 3 mars 2023

MANNAGRYNSPUDDING MED DINKEL 4 - 5 PORT .

 


                         HEJSAN  !


När  vi var små , min  syster och jag ,  gjorde 

 farmor  eller  mamma ,   mannagrynspudding 

till oss alla .

Men nu för tiden har det kommit nya produkter

som Dinkelmannagryn .

Så nu använder jag det ,  mm.....så  gott !

Varsågoda !


HÄR ÄR RECEPTET :

2 dl dinkelmannagryn

8 dl mjölk

2 ägg 

1 äggula

4 msk socker

2 bittermandlar

salt -några stänk , 

till 1 kryddmått        


SÅ HÄR GÖR DU :


1)  SÄTT ugnen på 225 grader .

2)  KOKA upp mjölken  med 1 krm  salt.

Sänk värmen och vispa i mannagrynen .

Låt sjuda ca 5 min till en tjock gröt utan 

klumpar .  Låt det svalna .

3)   BLANDA i äggen och äggulan .

Smaksätt med socker och finriven bittermandel .

Häll gröten i en smord ugnssäker form .

4)  GRÄDDA mitt i ugnen i 20 - 30 min.

SERVERA mannagrynspuddingen med 

körsbärssylt eller saftsås .

mm...så himla gott !

NJUT !


LYCKA TILL !



Inga kommentarer: