måndag 1 maj 2023

HÅKANS NALLEKAKA , för många barn . ...

 


                       HEJSAN  !


När sonen var 3 år , så sa han till mig ;

 " mamma jag vill också fika med  mina kompisar och mina nallar " !  

Javisst sa jag då får Du bjuda  Dina kompisar att de tar med sig

sina nallar .

De små gästerna kom med sina nallar och mamma !


HÄR ÄR RECEPTET :

2 ägg

3 dl strösocker

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 tsk mald kardemumma

2 tsk kanel / pepparkakskrydda

1 1/2 dl mjölk

100 g smör / margarin -smält


SÅ HÄR GÖR DU :

VISPA  ägg och socker vitt och pösigt .

Blanda samman mjölet med bakpulver 

och kanel /eller pepparkakskrydda och

rör ner det i äggsmeten .

Tillsätt mjölken och det smälta smöret /margarinet.

GRÄDDA i smord och mjölad form i 175 grader ca 30 min.


" Nallekakan,  lika mjuk och go i smaken som nalle själv" .

Håkan , sa varsågoda till kompisarna och alla nallar ,

 som också fick plats  vid bordet, med sked och liten tallrik till alla !

Vi mammor njöt av stunden, med 1 kopp kaffe och denna 

kaka .  Det blev mycket skratt och lek  !


SÅ VARSÅGODA  NI OCKSÅ !

LYCKA TILL !




Inga kommentarer: