onsdag 30 april 2008

HÅLKAKOR 4 ST.

Gillar Du att baka Matbröd?
Det tycker jag är roligt.

50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst(jag använder torrjäst,)
annars färsk jäst
1 1/2 tsk salt
1 msk sirap eller honung
2 tsk anis
2 tsk fänkål
13-14 dl Rågsikt eller Vetemjöl med Fullkorn

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull.
*Häll i mjölken och värm till 37 grader.
eller till 45-50 grader med torrjäst.
(torrjästen blandas i mjölet)
*Rör ut jästen i mjölkblandningen,
i en bunke.
Tillsätt salt, sirap eller honung,
stötta eller malda kryddor
och nästan allt mjöl.
Arbeta ihop till en smidig deg .
Jäs den övertäckt ca. 30 min.
Ta upp degen på mjölat bakbord
och knåda den lätt.
Dela den i 4 delar och forma dem
till runda bullar.
Platta eller kavla ut dem till
runda kakor ca.17 cm i diameter.
Lägg dem på 2 plåtar, smorda
eller med bakplåtspapper.
Nagga kakorna med gaffel eller brödnagg.
Ta ut ett ca 4 cm stort hål i mitten.
(Hålen kan gräddas som minibullar)
Låt bröden jäsa övertäckta ca 30 min.
Värm under tiden ugnen till 225 grader.
GRÄDDA i mitten av ugnen,
(minibullarna på egen plåt i ca 5 min.)
kakorna ca 12-15 min.
Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: