fredag 8 oktober 2010

LAX-KOTLETT UNDER SPARRISTÄCKE. 4 PORT.

mmmm,detta ska vi ha till
middag idag.Riktigt gott.
Praktisk rätt eftersom både
lax och potatis till-lagas
i ugnen,medan sparrisen får
koka på spisen.

700-800g potatis,fast sort
1 msk olivolja
salt och peppar
4 laxkotletter
saft av 1/2 citron
1/2 tsk salt
1-1 1/2tsk rosepeppar
SPARRISKRÄM:
200 g grön sparris-djupfryst
200 g naturell färskost
1 msk finhackad gräslök
2 msk finhackad dill
2 msk rivet citronskal

UGN:200 GRADER.

Så här gör DU:
Skala och klyfta potatisen
Lägg den i en ugnssäker form.
Ringla över olja,salta,peppra
och stek mitt i ugnen ca 25 min.
Lägg laxen i en ugnssäker form.
Pressa över citronsaft, salta
och krydda med rosepeppar.
Stek mitt i ugnen 15 min.
bredvid potatisen.
Låt sparrisen tina.
Koka den i lättsaltat vatten 10 min.
Skär av 8 sparrisknoppar och
spara till garnering.
Mixa resten tillsammans med färskost.
Blanda i gräslök,dill,och citronskal.

Ha en underbar middag ,NJUT.

Inga kommentarer: