måndag 26 november 2012

GRÖNSAKSGRYTA MED SAFFRAN. 4 PORT.

Om DU inte äter Jul-skinka kan DU prova denna rätt.
mmm...

4 morötter, skurna i 1 cm stora bitar
4 msk olivolja
3 små purjolökar, skurna i 1 cm
stora bitar
1 fänkålshuvud , delat och skuret i
tunna skivor
3 zucchini , skurna i 3 cm stora bitar
6 salladslökar, skurna i 3 cm stora bitar
2 tomater , skalade och skurna i mindre bitar
1/2 liter grönsaksfond
1 krm Saffran
salt å  nymalen vitpeppar

Så här gör DU:
KOKA morötterna i vatten i 5 min.
Ta upp dem och låt dem rinna av.
Hetta upp oljan i en stor gryta.
Lägg i purjolök , morötter och fänkål
och stek i 4 min.
Tillsätt zucchini , lök och tomater och
stek i 2-3 min.
Sjud grönsaksfonden tillsammans med
Saffran i 5 min  och  häll den över grönsakerna i grytan.
Låt sjuda på svag värme i ca 10 min.
SERVERA  gärna med couscous eller ris till.
Smaka av.ev mer salt å peppar.

SMAKLIG MÅLTID!

Inga kommentarer: